zondag 28 oktober 2012

Ervaringen na eerste maand

Afgelopen week, heb ik, net als vorige week, 6 uur gesport. Dat is weliswaar meer dan het plan, maar ik merk dat ik de hoeveelheid goed verwerkt krijg. De truc zit hem in het kiezen van de juiste intensiteit. Persoonlijk vind ik het lekker om even helemaal los te gaan op de Tacx-trainer of bij de spinning, maar ik weet ook dat dat in deze fase (net begonnen, nog meer dan 8 maanden voorbereiding) niet heel veel zin heeft.

Zo af en toe ga ik voor de fun wel even los. Met spinning is dat geen kunst, als er een motiverende coach voor de groep staat/fietst (en bij SonSport is dat zeker het geval). Op de Tacx zal ik het uit mezelf moeten halen, maar dat is niet zo'n probleem. Beheersing is in dat kader moeilijker, maar deze week heb ik laten zien dat ik het wel kan, zolang ik de focus op het eindresultaat houd. Té gek doen verhoogt de kans op blessures en dat betekent onherroepelijk het zetten van een paar stappen terug.

Na 4 weken trainen is mijn gewicht met een kilo afgenomen (nu 87,5kg), scoor ik 18,1% qua lichaamsvet, 6% qua buikvet en 37,9% qua spiermassa. Alle waardes zijn daarmee in het voordeel veranderd. Mijn voornaamste doel voor wat betreft lichaamsgewicht, is om niet zwaarder uit de winter te komen. Als ik rond de 87kg eindig aan het eind van maart 2013 dan is dat okee. Het zou nog mooier zijn als het dan met minder vet en meer spieren is.

Mijn trainingsschema voor de komende maand zal sterk lijken op het schema van oktober, alhoewel ik wel een uurtje extra op de Tacx wil trainen. Het aantal trainingsuren per week komt daarmee op 7. Fitness zal inhoudelijk wel veranderen. Het schema dat ik nu heb, bevat een beperkt aanal verschillende oefeningen, die ik intussen 2 keer achter elkaar doorloop om aan een uur fitness te komen. Het dan ook tijd om een afspraak te maken met een van de begeleiders van SonSport. Morgen gelijk maar even doen, want dan ben ik er toch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten