vrijdag 5 oktober 2012

Rosiertest als groeimeter

Vandaag heb ik nader kennis gemaakt met de Rosiertest. Ik had er al eerder van gehoord, maar nog niet de tijd genomen me er nader in te verdiepen. De Rosiertest geeft een goed beeld van het vermogen dat je gedurende een langere tijd (uur) kunt volhouden. Er is ook een ingewikkelde, meer medische uitleg, maar die laat ik hier achterwege.

De Rosiertest is vernoemd naar de Côl du Rosier. Het is de pittige klim van 5,6km, die in Spa start (er zijn meerdere opgangen, vanuit verschillende plaatsen). Afhankelijk van de tijd die je nodig hebt om deze afstand te overbruggen, heb je een bepaald vermogen verzet. Dat vermogen geeft op zijn beurt een indicatie van de tijd die je voor La Marmotte nodig hebt. Daarmee is meteen de verdieping van aandacht van mij voor deze test verklaard.

De indicatie die ik tot nog toe op internet heb aangetroffen, gaat overigens niet verder dan dat een renner 4 Watt per kilogram lichaamsgewicht dient te verzetten om op goudkoers te rijden. Naast dat La Marmotte een toertocht is, zit er namelijk ook een westrijdelement aan. Zo is er een groep van renners die voor de overwinning gaat. Toen Laurens ten Dam nog geen prof was, heeft hij deze wedstrijd al eens gewonnen. Voor de grote groep gaat het niet om winnen, maar om het uitrijden. Afhankelijk van de tijd waarin je de rit aflegt, verdien je daar goud, zilver of brons mee (symbolisch, wel te verstaan). Dat is overigens ook nog weer afhankelijk van de leeftijd. Zoals gezegd, levert de Rosiertest een indicatie voor goud.

Meten vind ik leuk, het meten van groei geeft mij motivatie. Door de Rosiertest periodiek te doen, is kwantitatief vast te stellen of de trainingsarbeid tot verbetering leidt. Deze gaat dan ook een terugkerend fenomeen in het trainingsschema worden. In de loop van oktober wil ik de eerste versie gereed hebben. De komende weken wil ik per week 2 maal fitnessen, 2 maal op de Tacx en 1 maal spinnen. En met dat laatste ga ik morgenvroeg beginnen. Which reminds me, dat ik dan nog wel even een plekje moet reserveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten