woensdag 9 januari 2013

Evaluatie December 2012


Ik begin zo langzaam aan weer uit de drukte van december te komen. Allerhande vergaderingen, thuis een boel administratief werk voor privé en de diëtistenpraktijk van mijn vrouw. Het is allemaal erg leuk, maar vreet tijd. En ik heb echt mijn best gedaan om het trainingsritme vast te houden. Gevolg was dat een paar weken radiostilte op mijn blog was. Dat ga ik nu meteen goed maken.

Wat ik nog niet had gedaan, was de evaluatie over december 2012. Zoals gezegd was het een moeizame maand qua ruimte in de agenda. De geplande 8 uur per week trainen heb ik dan ook niet gehaald. Al met al waren het toch nog 6 uur per week.



En dan nu de lichamelijke cijfers. Deze heb ik vanochtend gemeten.

Gewicht
Vet%
Spier%
Buikvet
Nov 2012
87,5
18,1
37,9
6
Dec 2012
87
16,9
38,2
6
Jan 2013
87
17,2
38,4
6

Het gewicht is netjes op peil gebleven, ondanks alle verleidingen die de maand december biedt. Nu moet ik toegeven dat ik wel een smulpaap wat eten betreft ben. Dus weinig lekkers laat ik ook staan. Dan valt het gelijk blijven van het gewicht al helemaal mee. De overige cijfers zijn ook redelijk constant gebleven.

Al met al heeft het verwachte effect van de toename in krachttraining niet gebracht wat ik verwacht had. De vraag is of 2 keer week wel voldoende is. Of is het wellicht beter om meer herhalingen te doen met hetzelfde gewicht of hetzelfde aantal herhalingen met toenemend gewicht. Voor dat laatste ben ik wel een beetje bang: een spierblessure, daar blijf ik liever bij uit de buurt.

Mijn insteek vanaf nu zal zijn dat ik 2 keer per week krachttraining blijf doen, maar bij de drie herhalen van 12 per oefening wel het gewicht laat toenemen. Daarbij ga ik ervan uit dat bij goed opgewarmde spieren de kans op blessures kleiner is.

Het plan voor januari bevat 8 uur per week sporten:
·        2x een uur Spinning
·        2x een uur krachttraining
·        4 uur op de Tacx, waarbij  1 keer langer dan 2 uur (uithoudingsvermogen trainen, hoge trapfrequentie, wattage opvoeren) en de rest interval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten