dinsdag 16 april 2013

Rustdag

Na 6 dagen op rij in het fietszadel is het vandaag rustdag en heb ik tijd om een verhaaltje te maken voor mijn blog. Niet dat ik geen zin heb om te fietsen, het is meer het verstand dat aanraadt om de spieren rust te geven. Juist in tijden van rust bouwen ze op.

Nu ben ik, meer dan andere jaren, de nadruk aan het leggen op duurtraining, waarbij ik gewoon een lekker tempo aanhoudt zonder de hartslag teveel op te zwepen. De bij elke training optredende speirbeschadiging zal dus wel meevallen, echter de opbouw is ook minder. De weegschaal laat dat ook zien: het gewicht neemt langzaam af, vet en spieren blijven ongeveer hetzelfde. Wat wel vooruitgang laat zien, is de conditie. Die was al niet slecht, echter de gemiddelde hartslag neemt wel af. Het betekent gewoon dat ik inspanning langer kan volhouden. En dat is nou net wat bij La Marmotte cruciaal is.

Dankzij het rustiger dan anders trainen, merk ik ook een sneller herstel na inspanning. En als ik dan even klaar ben met rustig fietsen en eens even lekker doorhaal, dan merk ik dat meteen de ochtend erna. Niet dramatisch, het is gewoon vermoeidheid na inspanning. Ik neem dat op de koop toe: de extra inspanning vind ik gewoon lekker en met dit type training verbeter ik het tempo en gewenning aan hogere vermogens.

Ik ben blij dat ik de stap naar buiten fietsen heb gemaakt, ondanks de lager temperaturen aan het begin van deze maand. In voorgaande jaren wachtte ik tot er dubbele cijfers op de thermometer verschenen. Nu de lente wel heel lang op zich liet wachten, was er ook niet veel keuze. Met de juiste (winter-) kleding is het niet koud op de fiets. En afgelopen zondag was helemaal goed met een temperatuur van boven de 20 graden en zon.

Op 31 maart was mijn eerste buitentocht, meteen boven de 100 kilometer. En sindsdien heb ik 8 keer buiten gefietst en in totaal al zo'n 750 kilometer gefietst. De kortste afstand was een royale 70 kilometer, de langste afstand 135 kilometer. De stap naar grotere afstanden zal ik weldra gaan maken. Komend weekend heb ik de tocht richting Groesbeek op het programma staan, al met al goed voor zo'n 150 kilometer. En bij Groesbeek heuvelt het en dat is mooi meegenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten