vrijdag 22 maart 2013

Spinningmarathon bij SonSport op 17 maart 2013: machtig mooi!


Meerdere malen ben ik gevraagd om plaats te nemen in een AlpeDu6-ploeg. En meerdere malen heb ik dezelfde reactie gegeven: ik wil best meedoen en er flink voor trainen, maar vraag me niet om langs deuren te leuren. Ik kies voor de sport, ondanks het feit dat ik het initiatief van de organisatie fantastisch vindt en het evenement op de dag dat het plaatsvindt met aandacht via internet volg.

Tot nog toe heeft deze instelling ertoe geleid dat ik geen onderdeel heb uitgemaakt van een AlpeDu6-ploeg. Noem het egoïstisch, ik heb zo mijn principes en één daarvan is dat ik de sport voor laat gaan. Een klein schuldgevoel blijft wel bij mij achter.

Als zich dan de kans voordoet om mee te doen aan een spinningmarathon ten gunste van het AlpeDu6-evenement dan doe ik daar met liefde en toewijding aan mee. Het is wel de sport en de sponsoring zonder dat ik zelf de straat op hoef om geld bij elkaar te krijgen. Aldus was ik na de bekendmaking als eerste ingeschreven voor de spinningmarathon bij SonSport op zondag 17 maart. 4 uur spinnen voor het goede doel, een mooi mikpunt op de voorbereidingsagenda van La Marmotte.

De aanloop er naar toe liep echter anders dan verwacht. De maand febrauri was niet de meest briljante qua voorbereiding dankzij wintersport en griep. En toen ik in maart weer goed en wel op gang kwam, verrekte ik de week voor de spinningmarathon een spier in mijn linkerbovenbeen. Dat laatste betekende dat ik wederom rust moest nemen. En rust is prima maar niet als je stappen wilt maken qua uithoudingsvermogen en inhoud. Nadat ik de spier woensdag verrekte en donderdag en vrijdag de pijn toenam, was ik even bang dat mijn deelname aan de spinningmarathon in het water zou vallen. Dankzij Arjen van SonSport en een wonderspuitbus Vitaflex was ik na twee keer behandelen nagenoeg van de pijn af. Ik kon in ieder geval weer zonder pijn traplopen.

In de eerste 20 minuten van de spinningmarathon voelde ik een lichte pijn opkomen in het bewuste bovenbeen, maar die werd niet erger en ebde daarna weg. Miranda gaf het eerste en derde uur spinning en Arjan wisselde af met RPM. Spinning is meer intervaltraining, terwijl RPM meer uithoudingstraining is. Persoonlijk heb ik meer met RPM, maar deze afwisselende vorm pakte heel goed voor me uit.


Momenten van flow, daar word ik nou echt gelukkig van, wisselden zich af met volle waarneming van wat er om me heen gebeurde. In toenemende mate heb ik het vermogen en de intensiteit opgevoerd, in het begin toch een beetje bang voor de pijn in mijn bovenbeen. Het derde uur heb ik alle remmen losgegooid en heb ik geen moment aan die pijn gedacht, maar wel regelmatig de pijn gevoeld waar je als spinner gelukkig van wordt. Echt heerlijk, die brandende bovenbenen en de kunst/techniek om toch door te gaan en door het "dode" punt heen te komen.

Emoties, ja ook. In die momenten van flow waan ik mij al op de flanken van de Glandon, Telegraphe, Galibier of Alpe d'Huez. Zo'n machtig mooi gevoel, dat het wel eens tranen oplevert, die gelukkig door de zweet niet zichtbaar zijn. Tranen. Ook toen Miranda als laatste nummer van het derde uur haar lievelingsnummer draaide, dat haar deed herinneren aan haar vriendin die aan kanker lijdt/leed (weet ik even niet, niet doorgevraagd), hetgeen ze met geëmotioneerde stem uitte. Hat maakte duidelijk dat de energie die we met zijn allen gaven, heel hard nodig is en heel goed terecht komt.

Het laatste uur werd door Arjan gegeven, maar bij Arjan was de pijp leeg. Praten kon hij nog wel, en hij raadde dan ook aan naar Miranda te kijken want die leek nog energie voor tien te hebben. Zo spinden we gestaag door het vierde uur en zat deze mooie ervaring er alweer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten