zaterdag 10 november 2012

The power of flow


Er zijn van die momenten dat de tijd voorbij gaat zonder dat je er erg in hebt. En daarbij doel ik niet op het jachtige in het leven, dat we allemaal wel kennen. Ik verwijs meer naar het zó actief bezig zijn dat lichaam en geest in een soort van vloeiende beweging komen en het besef van omgeving en tijd ondergeschikt zijn. Als ik fiets mag ik dat met enige regelmaat meemaken, en zo gebeurde dat vanochtend ook tijdens Spinning. Het was even voor half 10 en we waren lekker aan de rol en de volgende oefening ging pijn doen, dat was ons beloofd. "Kom maar op", dacht ik, "ik ben er klaar voor". 10 minuten later, aan het einde van de oefening na de beloofde zware oefening, kreeg ik weer tijds- en omgevingsbesef, en vroeg ik mezelf af waar de afgelopen 10 minuten waren gebleven.

Ik had niet stilgezeten, daar zou de coach met wel op gewezen hebben. De plas water onder mijn spinningbike was er ook nog, en vervolgens mij ook wel groter. En pijn, ik weet zeker dat ik het nut van de zware oefening vol had genoten, maar die pijn heb ik niet waarneembaar gevoeld. Die ervaring is het machtigste en het mooiste dat me tijdens het fietsen kan overkomen. Ook als ik buiten fiets, overkomt me dit. En ik weet uit ervaring dat mijn alertheid dan dusdanig is dat ik veilig aan het verkeer blijf deelnemen, ook al zit ik in een flow. Blijkbaar klopt dan alles, ik kom er ook steeds "goed" uit, een "bad trip" levert dat niet op. 

Ik weet dat ik dit gevoel niet kan dwingen, maar het intrigeert me wel. En als me iets interesseert, dan ga ik me daar in de regel in verdiepen. Maar ja, waar begin je dan? Het antwoord daarop kwam afgelopen week binnenzeilen, toen ik in de trein in de Happinez zat te lezen. Gezien de hoeveelheid reclame over zalfjes zou je denken dat dit blad over mind en spiritualiteit alleen voor vrouwen bedoeld is. Dat houdt mij niet tegen om echt lekker weg te zakken in de mooi geschreven artikelen. En zo werd mijn aandacht in dit blad getrokken door een e-learning-training Meditatie.

En toen ik vanochtend uit de flow kwam, was dat het eerste waaraan ik dacht. En omdat dingen niet zomaar gebeuren, gedachten niet zomaar opkomen, heb ik de daad bij het woord gevoegd en start ik binnenkort met een meditatietraining. Op zoek naar het diepere, en wellicht ook wel meer zicht op het in een vloeiende beweging laten komen van lichaam en geest. Dat zou mij in juli 2013 zomaar eens van pas kunnen komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten