zaterdag 29 september 2012

Motivatie en variatie

Het is wel even wennen. Na een druk fietsseizoen neem ik normaal gesproken even gas terug. Nu ik mezelf het doel heb gesteld om in 2013 deel te nemen aan La Marmotte, voel ik een bepaalde energie om vooral geen gas terug te nemen en meteen weer door te gaan. Het brengt me meteen ook heel kort bij een reeds vroeger opgedane ervaring van het belang van rust om te groeien. Voor nu leg ik me neer bij de onrust die deze tweesplitsing veroorzaakt. Ik realiseer me ook meteen dat ik deze onrust niet 9 maanden lang ga volhouden.

Allerlei ideeen van fysieke voorbereiding flitsen door mijn hoofd:
  • Tacx-trainer: Al jaren mijn trouwe maatje op zolder. Die gebruik ik nu al voor duur-, kracht- en trapfrequentietrainingen en voor periodieke metingen (Conconi-test: uitputtingstest, op zoek naar het omslagpunt). Bergop en bergaf, staand en zittend, het is gewoon heerlijk om even los te gaan op die trainer. Maar ook lekker om met een lage hartslag een uurtje of twee vol te maken.
  • Mountainbiken: Vroeger veel gedaan. Door wind, regen en sneeuw. Soms schoon terug maar meestal onder de modder. Jaren geleden laten vallen omdat ik nou eenmaal meer van mooi en droog houd dan van vies en nat. Maar ja, het zal toch maar gebeuren dat op de dag van La Marmotte het slecht weer is. Dan kun je maar beter in enige mate aan mindere omstandigheden gewend zijn.
  • Fitness en cardio: Vorig jaar niet gedaan, maar de jaren daarvoor wel. Van oktober tot en met maart in de sportzaal. Specifieke fietsspiertrainingen maar ook juist de niet-fietsspieren, afgewisseld met cardio en spinning. Ik heb gemerkt dat deze combinatie van trainingen zeer waardevol is om meteen bij de eerste voorjaarszonnestralen lekker op de fiets te zitten.
Niet-fysieke voorbereidingen zijn er ook. Iets voor een volgend stukje. Voor nu ga ik mij eerst richten op een trainingsschema. Wellicht dat dat meteen helpt om de onrust te lijf te gaan. "Variatie" is een term die in me opkomt, want met genoeg variatie is het des te langer vol te houden.

Fitness en cardio gaan daarbij een welkome aanvulling zijn. De hoogste tijd om aan te gaan melden bij SonSport Active Center, want het is al bijna oktober .... onrust.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten